Nykypäivinä sosiaalinen media on paikka, jossa vietämme merkittävän osan ajastamme. Ihmiset jakavat reaaliajassa erilaista tietoa, jonka kokevat tärkeäksi tai jopa sellaista, jota eivät koe niin tärkeäksi. Jaamme aikajanalle meidän kuulumisia, mitä on nähty ja koettu päivän aikana, minkälaista palvelua olemme saaneet, missä kävimme ja missä haluamme käydä, missä olemme nyt ja kenen kanssa, mitä meillä on mielessä tai mitä aiomme tehdä nyt tai myöhemmin. Ihmiset voivat jakaa tiedot monissa eri muodoissa kirjoituksien, kuvien ja videoiden avulla tai yhdistämällä nämä kaikki samaan aikaan. Yhtä aktiivisesti kun teemme postauksia, seuraamme myös muiden ihmisten julkaisuja. Tästä voi huomata, kuinka aktiivinen sosiaalinen media on myös markkinointialustana.
Markkinointi on aina siellä, missä on asiakaskin, joten tavallisten ihmisten lisäksi someen alkoivat liittymään myös erilaiset organisaatiot, mikä päätyi oleman ihan hyvä idea. Sosiaalisen median kautta yritykset ja heidän vanhat sekä tulevat asiakkaat pystyvät kommunikoiman suoraan toistensa kanssa, kysymään toiveita, antamaan palautetta ja jakamaan tietoa sekä isoissa, että pienimmissä ryhmissä. Asiakaspalvelusta tuli näin henkilökohtaisempaa ja interaktiivista, mistä aikaisemmin oli pulaa sillä esimerkiksi massatuotannon yritykset eivät voineet antaa niin paljon huomiota omille asiakkailleen, mitä asiakkaat olisivat kaivanneet.
Sosiaalinen media toimii samaan aikaan erinomaisena puskaradiona, jossa tiedon saa julkaistua nopeasti isommalle joukolle ihmisiä. Jokainen meistä tietää, että yritykset haluavat antaa hyvän kuvan itsestään ja harva myöntää rehellisesti jos heidän palvelut tai tuotteet ovat huonolaatuisia. Asiakkaat taas haluavat jakaa kokemukset toisten kanssa ja usein ennen kun ostavat jotain, he tutkivat aktiivisesti muiden ihmisten mielipiteet. Jos yritys on suositeltujen joukossa, tästä on erittäin paljon hyötyä, koska tyytyväiset asiakkaat tekevät yritykselle parasta mainonta, eikä se maksa mitään. Tämä mainonnan muoto on epäilemättä suuri plussa, myös siinä tapauksessa jos yritys ei ole tunnettu.
Yritykset voivat perustaa lisäksi omia sivuja tai ryhmiä, johon voivat kerätä seuraajia ja markkinoida heille ajantasaisia palveluita ja tehdä muita postauksia, jotka pitävät olemassa olevien ja potentiaalisten asiakkaiden huomion ja kiinnostuksen palveluihin ja sen tarjoajaan.